1398/06/26 9:56 ق ظ
کد خبر : 465274
معاون شهردار تهران مطرح کرد
افزایش 40 درصدی ترافیک در اول مهر/کاهش سرفاصله های 4 خط مترو از مهرماه
شما و اقتصاد: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به افزایش 40 درصدی ترافیک در اول مهر ماه گفت: مشکل ترافیک تنها با برنامه‌های شهرداری تهران حل نمی شود بلکه به رفتار رانندگان بستگی دارد.
به گزارش شما و اقتصاد: امروز دوشنبه -۲۵شهریورماه- نشست خبری اعلام برنامه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به مناسبت آغاز سال تحصيلی جديد با حضور محسن پورسیدآقایی برگزار شد.
افزایش 40 درصدی ترافیک در اول مهر ماه
معاون حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ابتدای نشست خبری دوشنبه‌های پاسخگویی با بیان اینکه مهرماه با پایان فصل تابستان همراه است، تصریح کرد: اول مهر ترافیک به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند و آمارها از افزایش 40 درصدی ترافیک خبر می دهد. در ابتدای مهرماه شهر ترافیک جدیدی را به خود می‌بیند. نیمه‌ دوم سال، نیمه ترافیکی شهر است و به دلیل ایجاد وارونگی هوا این در ایام، تهران با آلودگی هوا در نیمه دوم روبرو می‌شود.
وی با اعلام اینکه  بخشی از برنامه‌های ما برای اعمال محدودیت تردد کامیونت‌های حمل کالا است، گفت: این وسایل نقلیه  از ساعت ۶ تا ۹ صبح در تمام معابر شهر حق تردد نخواهند داشت  و در صورتی که با دوربین‌ها رصد شوند و حضور داشته باشند متوقف خواهند شد. این محدودیت تنها دو هفته ابتدایی مهر رخ خواهد داد. این محدودیت تنها  مختص به مرکز شهر نیست و در تمام شهر انجام خواهد شد.
پورسیدآقایی با اشاره به اینکه اقدام دیگر شناور شدن ساعت کارکنان اداری است، توضیح داد: سال گذشته برای شروع کار ادارات، با شناور شدن ساعات کار موافقت شده،  اما امسال پیشنهاد دادیم که کارکنان اجازه داشته باشند ۹ صبح به سر کار بیایند و به همین مقدار در بعد از ظهر نیز شناور باشد. به همین ترتیب پیشنهاد دادیم که کارمندان در بعد از ظهر یک ساعت زودتر بتوانند به خانه بروند اما با رعایت ساعت کاری این طرح صورت گیرد.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه امیدواریم با توجه به محدودیت‌های کاهش آلودگی هوا مقدار خودروها کم شود، افزود: از شهروندان درخواست داریم که در دو هفته اول مهر از مجوز ۲۰ روز طرح کاهش آلودگی هوا استفاده نکنند، چرا که موجب افزایش امکان ترافیک در سطح شهر می‌شود ‌؛ شهروندان باید روز مجاز خود را در ترافیک بگذرانند.
مشکل ترافیک با برنامه های شهرداری حل نمی شود
وی با تأکید براینکه مشکل ترافیک تنها با برنامه‌های شهرداری تهران حل نمی شود بلکه به رفتار رانندگان بستگی دارد، گفت: برخی رانندگان رفتار خودخواهانه‌ای دارند و در نزدیک ترین و راحت ترین نقطه می‌خواهند توقف داشته باشند و یا پارک دوبله انجام می دهند و سر تقاطع می‌ایستند. این نوع توقف‌ها سبب افزایش ترافیک شهر خواهد شد.
پورسید آقایی در پاسخ به این سوال که جزئیات نظارت شهرداری بر تاکسی های اینترنتی که قرار است از اول مهرماه اجرایی شود چگونه است و آیا بنا است که قیمت‌ها افزایش پیدا کند، بیان کرد: قیمت تاکسی‌های اینترنتی تحت کنترل هیچ نهادی نیست و خودشان قیمت‌ها را افزایش یا کاهش می‌دهند. تاکسی‌های اینترنتی در تیر ماه بیش از ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. دستورالعمل نحوه کنترل بر رانندگان بنا است تحت نظارت شهرداری باشد از این رو پس از آنکه دستورالعمل نهایی شد جزئیات بیشتری در اختیار همگان قرار خواهد گرفت.
معاون شهردار تهران در مورد فرونشست منطقه ۲۰ به علت حفاری تونل خط ۶ مترو، گفت:زمانی که خط مترو در عمق ۱۷ متری ساخته می‌شود لرزش ها و فشار دستگاه باعث ریزش خواهد شد. اگر در بالای خیابان حفره‌هایی بر اثر چیزهای دیگری وجود داشته باشد، خاک حفره ها را پر می‌کند و ریزش ایجاد می‌کند که ناشی از خود مترو نیست بلکه ناشی از خلل و فرج لایه های بالایی است، بدین ترتیب حفره هایی که به دلیل دیگری ایجاد شده، جابجا می شود و باعث ایجاد ترک  در سطح خیابان خواهد شد. خوشبختانه مترو از زیر بافت مسکونی عبور کرده و هیچ گونه حادثه‌ای در این بافت رخ نداده است. دستگاه‌های مختلف در حال مراقبت هستند تا مشکلی ایجاد نشود.
وی در مورد حمل و نقل افراد معلول و کم توان، بیان کرد: تمهیدات ویژه‌ای برای تردد افراد معلول در سطح شهر در مهرماه اندیشیده نشده است.
پورسیدآقایی با اعلام اینکه در بحث دوچرخه سواری تسهیلاتی برای دانشجویان و خبرنگاران در نظر گرفته شده، گفت: هزینه اولیه و ودیعه ثبت‌نام دوچرخه‌ها از سوی شهرداری پرداخت می‌شود و افراد تنها هزینه بیمه و تردد خود را می‌پردازند  که این پیشنهاد در دست بررسی است.
آخرین وضعیت پارک حاشیه ای
معاون شهردار تهران در پاسخ به این سوال که وضعیت پارک حاشیه ای به کجا رسیده و امروز افراد با گذاشتن صندلی برای خود و کارکنان یک اداره جای پارک می گیرند، بیان کرد : هیچ فرد و دستگاهی حق ندارد مقابل ساختمان خود را پارکینگ اختصاصی کند. طی هفته گذشته یکی از نهادهای نظامی هنگام پلاک برداری،خودرو را توقیف کردند که البته هماهنگی‌های لازم انجام شد. همچنین برخی از کسبه تابلو پارک هوشمند را کندند ولی توجیه شدند و توضیح دادیم. پارک حاشیه‌ای هوشمند به زودی در مناطق مرکزی شهر نیز راه‌اندازی خواهد شد. بدین ترتیب در آینده هیچ فردی، هیچ خیابانی را نمی تواند در اختیار داشته باشد و به صورت شبانه‌روزی و رایگان از پارک آن استفاده کند.
وی اضافه کرد: طرح پارک حاشیه‌ای منطقه۲ به خوبی درحال پیشبرد است و میزان پارک خودرو در معابراصلی این منطقه کاهش پیدا کرده است.
پورسیدآقایی با اعلام اینکه درحال پیگیری برای ثبت گزارشات تأمین وسایل حمل و نقل عمومی از درآمد وصولی طرح ترافیک در سامانه تهران من هستیم، تصریح کرد: این اقدام به منظور انجام شفافیت برای شهروندان است. امیدوارم تا پایان سال این اقدام صورت گیرد.
به گفته‌ی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران فعالیت کلیه کارگاه‌های عمرانی از ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه در سطح شهر تهران متوقف خواهد شد.
هیچ قطار متوقفی نداریم
پورسیدآقایی در پاسخ به این سوالی درباره برنامه های این معاونت برای بکارگیری حمل و نقل عمومی با شروع ماه مهر دارد، گفت: امروزه هیچ قطار متوقفی نداریم و در گذشته قطارهایی که به دلیل کمبود قطعات متوقف بودند درحال حاضر به مدار بازگشتند. شهرداری تهران همه توان خود را برای آمادگی مهرماه به کار خواهد گرفت. ایستگاه خط ۶ برای مهرماه آمادگی انتقال شهروندان را نیز خواهد داشت. همچنین سرفاصله خط ۱،۲ و ۴ به ۴ دقیقه کاهش پیدا کرده و حدود ۸ دقیقه از سرفاصله خط ۳ کم شده و سرفاصله سایر خطوط ده دقیقه است.
وی با بیان اینکه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان وصولی امسال از محل طرح ترافیک بوده است، گفت: بخشی از آن در اتوبوسرانی و مترو هزینه شده است و پولی در اختیار صندوق کارآفرین امید قرار گرفته تا بتواند به افراد وام ارائه دهد، بدین ترتیب ۲۸ دستگاه اتوبوس، دو ایستگاه تاکسی و دو هزار دوچرخه در دست تامین است.
معاون شهردار در پاسخ به این سوال که رییس راهور کل کشور از افزایش ترافیک با شروع طرح ترافیک جدید خبر داده و چرا این تناقض گویی بین شهرداری و پلیس وجود دارد، بیان کرد: به جای اینکه رییس راهور کل کشور نظر بدهند، رییس راهور تهران اظهار نظر کنند. براساس آمارهای شرکت کنترل و کفیت، ترافیک تهران نسبت به تیرماه و مردادماه سال گذشته کاهش داشته است.
وی در مورد اظهارنظر زهرا نژادبهرام مبنی براینکه لازم نیست همه‌ی ایستگاه‌های مترو دارای پله برقی و آسانسور باشند، گفت: از این پس هیچ ایستگاهی در مترو تهران راه اندازی نمی‌شود مگر اینکه همراه با پله برقی باشد. اظهارنظر ایشان مربوط به ایستگاه‌های قدیمی ا‌ست که برای آسانسور و پله برقی هیچ جانمایی انجام نشده است.
شلوغی مترو در ساعت اوج یک اتفاق طبیعی است
پورسیدآقایی در واکنش به این سوال که مترو تهران گنجایش افزایش جمعیت بیشتری را ندارد، گفت: هیچ شهری در دنیا، در ساعت اوج پیک مترو خلوتی ندارد. مترو تهران متناسب با شرایط شهرهای توسعه یافته بسیار استاندارد است. شلوغی مترو در ساعت اوج یک اتفاق طبیعی است، خطوط BRT و مترو دارای استانداردهای جهانی هستند. شناور بودن ساعت کار کارکنان بیشترین اثر را در ترافیک دارد اما مقاومت‌هایی برای اجرای این طرح در همه‌ روزهای سال وجود دارد که اجرای آن راحت نیست.

 
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :