١٣٩٨/٠٩/١١ ١٢:٣٨ ب ظ
کد خبر : ٤٨٧٠٢١
مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران:
سال آینده همه مدارس به طرح شهردار مدرسه اضافه می شوند/تاکید بر هویت بخشی به شهرداران مدارس
شما و اقتصاد: مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با تاکید بر ضرورت هویت بخشی به شهردارن مدارس گفت: بنا داریم که سال آینده همه مدارس به طرح شهردار مدرسه اضافه شوند.
به گزارش شما و اقتصاد: مجتبی دانشور با اشاره به برگزاری انتخابات بیست و یکمین دوره شهرداران مدارس درباره این طرح گفت: طرح شهردار مدرسه قدیمی ترین طرح حوزه فرهنگی- اجتماعی شهرداری است و قدمت آن با قدمت معاونت فرهنگی و اجتماعی برابری می کند؛ این طرح 25 سال پیش عملیاتی شده و 21 دوره شاهد برگزاری انتخابات شهردار مدرسه بودیم.
وی افزود: شهردار مدرسه در این 21 دوره شاهد فراز و فرودهای بسیاری بوده و هر دوره به تناسبت دغدغه های مدیریت شهری و سیاست های معاونت اجتماعی ماموریت مشخصی داشته است.
دانشور ادامه داد: در سال های اول این طرح به صورت پایلوت در 20 و 40 مدرسه اجرا شد و حتی در یک مقطع سه ساله، قرار شد که همه مدارس، شهردار مدرسه داشته باشند.
دعوت از 4 نسل شهرداران مدارس
مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به طرح شهردار مدرسه در دوره بیست و یکم گفت: در اوایل حضورم در این حوزه، برای پیشبرد هر چه بهتر این طرح، جلسات مشورتی گذاشتیم تا طرح شهردار مدرسه را آسیب شناسی کنیم؛ به همین دلیل از 4 نسل شهرداران مدرسه دعوت کردیم تا در این نشست مشورتی یاری مان کنند.
دانشور افزود: همچنین در این نشست ها از شهرداران سال قبل مدارس و معلمانی که چند سال است طرح شهردار مدرسه را در مدارس شان اجرا می کنند و همچنین از مدیران آموزشی و جمعی از صاحب نظران دعوت کردیم تا همه نقطه نظراتشان را ارائه دهند.
ضرورت هویت بخشی به شهرداران مدارس
وی با اشاره به این مطلب که آسیب اصلی در این طرح و نقطه مغفول مانده در طرح شهرداران مدارس، شناخته نشدن کافی طرح و عدم هویت بخشی به شهرداران مدارس و معاونانش بوده گفت: شهردار مدارس در بیشتر این سال ها صرفا یک طرح انتخابات بوده و استفاده از این ظرفیت به سلیقه، خلاقیت و تلاش مدیر مدرسه و مدیرآموزش شهروندی منطقه بستگی داشته است.
دانشور ادامه داد: در واقع پس از بررسی ها مشخص شد این طرح در برخی مناطق خیلی خوب برگزار شده و شهرداران و معاونانشان اتفاق های خوبی را رقم زدند و برخی جاها نه، یعنی صرف برگزاری انتخابات بوده است.
مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با تاکید بر اینکه ما در این دوره سعی کردیم در هویت بخشی و برندینگ طرح کار کنیم، گفت: به همین دلیل در گام اول بر روی اطلاع رسانی آن به صورت ویژه تمرکز کردیم تا پس از آن به هویت بخشی و تعامل حداکثری برسیم.
وی افزود: بخش دوم، هویت بخشی در حین کار است. ابتدا خواستیم 440 مدرسه را به 660 مدرسه برسانیم اما در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که امسال این افزایش اتفاق نیفتد.
دانشور تاکید کرد: عمده فعالیت آموزش شهروندی در مدارس انجام می شود؛ یعنی آموزش مفاهیم شهروندی در قالب کارگاه ها و نمایش. ما امسال واحد کار تعریف و با بخش های تخصصی شهرداری تهران مذاکره کردیم و گفتیم اگر قرار است کارگاهی داشته باشید این 440 مدرسه را به صورت پایلوت در اختیار داریم. اعلام کردیم شما معاونت تخصصی در این حوزه دارید و قصد ما این است که اجرایی تر و عملیاتی تر به موضوع نگاه کنیم.
دانشور با بیان اینکه به طور مثال با معاونت حمل و نقل و ترافیک مذاکراتی داشتیم گفت: قرار است این معاونت برای بچه ها کارگاه برگزار کند و مراکز پارک ترافیک را در اختیار آن ها قرا ر دهد و... یا با معاونت خدمات شهری، پسماند، اداره کل سلامت و... مذاکراتی داشتیم و قرار است در طرح شهردار مدارس معاونت های هشت گانه را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.
طراحی سایتی برای شهرداران مدارس به منظور ارائه گزارش به شهرداری
مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران ادامه داد: نکته دوم این است که برای اینکه فضای کار جدی تر دنبال شود، شهرداران مدارس باید گزارشی به صورت روتین به شهرداری بدهند.
وی اضافه کرد: این گزارش قبلا به صورت مکتوب و سنتی و در فرم هایی پر می شده و برای اداره کل آموزش شهروندی ارسال می شد. ما امسال با کمک فاوا سایت شهردار مدرسه را راه اندازی می کنیم.
دانشور افزود: هر شهردار مدرسه یک کارتابل دارد که زیرنظر مربی پرورشی مدرسه و در یک روزهای محدود می تواند وارد این سایت شود و گزارش ارائه دهد. در این سایت، به صورت آن لاین طرح ها و تجربه ها می آید و ما به بهترین تجربه ها جایزه می دهیم.
دلایل انتخاب دانش آموزان مقطع متوسطه اول برای طرح شهرداران مدارس
مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران درباره دلایل انتخاب مقطع متوسطه اول برای طرح شهرداران مدارس گفت: دانش آموزان این مقطع حس مسئولیت و تمایل بیشتر به کار گروهی دارند. بچه های ابتدایی با توجه به گروه سنی خاص، ورودشان به این مسائل سخت تر است و دبیرستانی ها هم دغدغه کنکور دارند. به نظرم این انتخاب از نقاط قوت این طرح است.
وی درباره دلایل برگزاری انتخابات در 440 مدرسه نیز گفت: این طرح از 20 مدرسه شروع شد و به 30، 110 و 220 مدرسه رسیده و مدتی هم ناحیه محور بوده است. هر ناحیه یک مدرسه داشته و الان سهمیه ای که مشخص شده، 20 مدرسه در هر منطقه بوده است.
دانشور توضیح داد: برخی از مدارس تمایل به شرکت در این طرح نداشتند و شاید مهمترین دلیل آن این است که طرح شهرداران مدارس هنوز به مفهوم درست هویت بخشی نشده است و خیلی ها شهردار مدرسه را به عنوان فعالیت اجتماعی نمی بینند؛ ما باید اثرات این طرح را به مدیران شهری و مدیران آموزش و پرورش نشان دهیم.
وی اضافه کرد: نکته ای که همه دانش آموزان به آن اذعان دارند و خود من با سال ها فعالیت در این حوزه آن را مشاهده کردم، بحث مهم تقویت «اعتماد به نفس» است. یعنی همه این بچه ها متفق القول می گفتند که بعد از انتخاب به عنوان شهردار مدرسه اعتماد به نفس ویژه گرفتیم. ما باید تمام تلاش مان بر تقویت کار گروهی و ایجاد اعتماد به نفس در بچه ها باشد.
همه مدارس متوسطه اول باید به طرح شهرداران مدارس بپیوندند
دانشور با اشاره به اهمیت طرح هایی مانند شهردار مدرسه گفت: قطعا برای گسترش این طرح از جانب آموزش و پرورش هم باید این همکاری بیشتر شود.
وی تاکید کرد: برنامه ما این است که در سال آینده همه مدارس متوسطه اول را انتخاب کنیم و حتی با طرح های مشابه برویم به سمت مدارس ابتدایی دوره دوم یعنی چهارم و پنجم و ششم.
مدیر کل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران با اشاره به ایده آل طرح شهردار مدرسه گفت: می خواهیم این را تبدیل به پویش کنیم تا از ظرفیت کودکان و نوجوان برای مشارکت در اداره شهر به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم.
دانشور در خاتمه گفت: رویکرد ما تبدیل شهرداران مدرسه به پویش بزرگ اجتماعی است؛ شبیه اتفاقی که سال های قبل در حوزه راهنمایی و رانندگی و طرح همیار پلیس افتاد. ما می خواهیم در این راستا حرکت کنیم، از ظرفیت دانش آموزان بهره ببریم تا همه شهر از فکرهای خوب آن ها و خلاقیت شان بهره مند شود.




شهرنوشت
‍‍‍
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :