١٣٩٩/٠٥/٠٨ ٩:٤٧ ب ظ
کد خبر : ٥٣٣٠٧٣
رضا باکری_دبیرانجمن صنایع لبنی ایران:
محروم شدن دهک های جامعه از مصرف کافی لبنیات با دخالت مستقیم دولت
شما و اقتصاد: یکی از ابزارهای مهم مدیریت بحث قیمت است. قیمت یک ابزار مدیریتی است و مدیر می تواند اقشار مختلف مصرف کننده را گروه بندی کند و با قیمت های متفاوت و متناسب برای هریک از این دهک ها کالا تولید و عرضه کند. اما دولت با یکسان سازی نرخ سه قلم کالا شیر، ماست و پنیر و با تخصیص ۱۰ نوع محصول در این بخش که ۸۰ درصد تولیدات این صنعت را فرا می گیرد، اهرم بسیار قدرتمند رقابت را از دست مدیران صنعت گرفته است و آنها نمی توانند کالاهایی با تنوع و متناسب برای هریک از دهک ها تولید کنند.
به گزارش شما و اقتصاد: اصولا در تمام دنیا مرسوم است که واحدهای تولیدی کالاهایی متناسب با قدرت خرید اقشار مختلف طراحی می کنند. حتی ممکن است در پاره ای از کالاها زیان دهند، زیرا می خواهند مشتریانشان همچنان در صف مصرف کننده قرار بگیرند. به عبارت دیگر شاید مدیری تصمیم بگیرد برای برخی از مشتریانش کالاهای خود را با ضرر و زیان به فروش برساند ولی در عوض برای تعدادی از دهک های دیگر کالاهایی با حاشیه سود بالاتر عرضه کند تا زیان آن بخش پوشش داده شود. 🔻بحث قیمت و سیاست دولت در امر قیمت گذاری یکی از چالش های بزرگ صنعت است و سال هاست از دولت تقاضا داریم لبنیات را از گروه یک کالاهای اساسی خارج کند و در گروه ۲ قرار دهد. نظارت عالیه بر بازار لبنیات داشته باشد ولی از مداخله گری مستقیم خودداری کند و نقش دولت را در نقش نظارتی نگه دارد . 🔻دولت تمامی امتیازات ارزی به این صنعت را قطع کرده است و به هیچ یک از کالاها و اقلام این واحدهای تولیدی ارز خاصی تخصیص نمی دهد و بخشی از اقلام در گروه کالایی ۴ به پایین است. باتوجه به عدم سرویس دهی در این زمینه بایستی امکان تامین مایحتاج صنعت را بدون انتقال ارز فراهم کند. در شرایطی که از جهش تولید صحبت می شود و انتظار رشد صنعت را داریم رشد این صنعت منوط براین است که امکاناتی را برای تامین مواد اولیه خود فراهم کند. در شرایطی که امکان فراهم کردن ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و کلیه اقلام از آن خارج شده همچنین امکان تامین ارز نیما نیز وجود ندارد و همه در صف آن هستند، وقتی وزیر صنعت پیشنهاد می کند که واحدهای تولیدی برای تامین مایحتاج اولیه خودشان می توانند بدون انتقال ارز مواد تولیدی وارد کنند، بانک مرکزی نباید با این موضوع مخالفت کند و دست تولید کننده را در تولید ببندد و انتظار داشته باشد جهش تولید رخ دهد. در حقیقت بانک مرکزی باید امکان تدارک مواد اولیه، بسته بندی و ملزومات صنعت را بدون انتقال ارز امکان پذیر کند. 🔻قوانین و مقرراتی در کشور به مرور زمان تصویب شده که تولید کننده قادر نیست مستقیما با مصرف کننده ارتباط بگیرد. بارها تقاضا کردیم که اجازه دهید قیمت درب کارخانه را بر روی کالا درج کنیم و مصرف کننده از قیمت اصلی کالا قبل از رسیدن به شبکه توزیع آگاه شود. در این میان به جز شیر و پنیر باقی کالاها مشمول ۹درصد مالیات برارزش افزوده هستند و ۳درصد نیز مالیات عملکرد به آن می خورد. به عبارت دیگر ۱۲ درصد از هزینه تمام شده برای مصرف کننده متعلق به اداره امور مالیاتی است، ولی مصرف کننده این موضوع را نمی داند و این ۱۲ درصد به پای واحد تولیدی نوشته می شود. 🔻در بخش پخش و توزیع سال هاست دولت تصویب کرده که هزینه توزیع ۵ درصد برای پخش منطقه ای و ۱۰ درصد برای پخش سراسری باشد. در حقیقت هیچ کارخانه ای با رقم کمتر از ۱۵ درصد قادر نیست کالاهایش را با این شرایط گرانی حمل و نقل به بازار عرضه کند. بنابراین ۱۵ درصد از این قیمت مصرف کننده، متعلق به شبکه حمل و نقل کشور است اما این به پای تولید کننده نوشته شده و مردم از چشم کارخانه جات می بینند. همچنین سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز تصویب کرده که ۱۵ درصد از این قیمت به شبکه فروشگاهی تخصیص داده شود ولی یک فروشگاه هم حاضر نیست کالاهایی که یخچالی است را با این درصد بفروشد. 🔻 دولت در امر کالارسانی برای صنعت چالش ایجاد کرده است، چرا کارخانه ها و صنعت باید پاسخگوی ۳۰ تا ۳۵ درصد ازبخشی از قیمت تمام شده برای مصرف کننده که متعلق به آنها نیست، باشند؟. سیستم باید این روابط را برای مردم شفاف کند.
منبع : ايسنا
‍‍‍
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :